maandag 25 januari 2010

Wil je mijn vriendje zijn?

Een vraag die men vroeger hooguit stelde als vijfjarige kleuter tijdens een pauze op de speelplaats, verschijnt nu bijna wekelijks in jouw mailbox. En iedereen weet ook meteen wat je bedoelt, over een sterk merk gesproken!
Ik heb een dubbelzinnig gevoel bij Facebook: stel me vragen bij de privacy, erger mij aan de stroom van irrelevante informatie, voel me schuldig als ik niet wil of kan reageren. Bovendien vind ik de structuur vrij rommelig, zelfs gebruiksonvriendelijk. Misschien ben ik gewoon niet gemaakt voor 'digitale' vriendschappen...
In De Morgen (16/01) stond een interessant artikel: "Bezint eer ge begint -'Don't drink and Facebook': ook sociaal netwerkverkeer vaart wel bij etiquette" over waar ondoordacht Facebookgebruik toe kan leiden. Too much information blijkt één van Facebooks valkuilen te zijn, niet moeilijk met 350 miljoen gebruikers met elk gemiddeld 120 vrienden.
Natuurlijk is zo een sociale netwerksite als Facebook wel een machtig medium. Zo bleek het in het heetst van de 'Boekegemstrijd' een goede bondgenoot van de bibliotheek.

1 opmerking:

  1. Ja, Facebook is een uitstekend online promotiemiddel!
    Elk gemiddeld 120 vrienden, dat wist ik nog niet.
    Groetjes, Eva

    BeantwoordenVerwijderen